38 - filmová pocta hokejovej legende - recenzia

16. září 2014 v 22:43 | Mary |  Films/TV... alebo, čo pozerám

Vidieť na veľkom plátne v kine momenty, keď sme vyhrávali, keď sme dávali také góly, až to nikto nevedel pochopiť, moment, keď sme získali bronz, no aj momenty, keď sme prehrávali, bolo epické. Vedieť, že ich vidím preto, lebo tento film vznikol ako spomienka na niekoho, kto tu už nie je, bolo smutné.

Raz (aby som bola presná, tak to bolo v apríli tohto roku) som na svoj facebook napísala status: "Ak zomriem mladá, nepremýšľajte o tom, ako som zomrela, spomínajte na to, ako som žila..." A presne o tom, bol tento film.
Film začal zábermi z Paľovho detstva a celý tvoril jednu časovú os od jeho detstva, až do momentu, keď Majka prišla do Jaroslavľu na miesto, kde sa to stalo. Paľovi kamaráti, spoluhráči, jeho otec, aj sestry, jeho tréneri, všetci vraveli nie len o tom, aký bol hokejista, ale aj aký bol človek. Všetci, ktorí tam boli, odpovedali na otázky, ktoré samozrejme neboli vyslovené a z ich odpovedí vznikol film popretkávaný archívnymi zábermi a momentmi z hokeja, keď sme hrávali zápasy na MS a OH a taktiež z jeho zápasov v NHL. A bola tam akoby druhá dejová línia a to tá, keď Majka šla do Jaroslavľu a počas celej cesty vlakom hovorila o tom, aký bol.
Je pre mňa ťažké napísať objektívnu recenziu na film o Paľovi Demitrovi, keďže hokeju som prepadla ešte ako malá (pamätám si ako som doma plakala, keď mi ocko nechcel dovoliť pozerať príchod z Helsínk, keď sme vyhrali bronz, lebo mali prísť neskoro v noci). Je to ťažké preto, lebo ako hokejovému fanúšikovi mi bol Paľo veľmi blízky a jeho smrť ma zasiahla asi rovnako, ako každého fanúšika na Slovensku.

Trailer:

Čo sa mi na filme páčilo:
Spomienky naňho. Ako si s úsmevom spomínali na to, aký bol a na zážitky s ním. Páčilo sa mi, ako sa jeho americkí spoluhráči nebáli povedať, že im chýba.
Najkrajšia veta:
Komentátor (po poslednom Paľovom zápase v reprezentácii): "Paľo, čo pre teba znamenalo reprezentovať Slovensko?"
Paľo: "Úplne všetko."
Najťažšia časť:
Chvíľa, keď sčernela obrazovka, bolo počuť hlásenie, ktoré počuli vo veži, ako lietadlo hlásilo stúpanie a zrazu ticho. Moment, keď všetci zomreli. A hneď potom tváre jeho priateľov a rodiny, v momente, keď zrazu nevedeli nájsť slová.
Najvtipnejšia časť:
Majka a Majo Hossa vraveli, že Paľo sa vedel dobre obliekať a že bol vždy rád zladený a hneď na to ukázali celkom vtipné variácie toho, ako sa obliekol a jeho kamarát z USA hovoril, že Paľo bol síce módne faux pas, ale jemu nezáležalo na tom, ako sa obliekal, ale aký mal s ľuďmi vzťah.
Čo sa mi nepáčilo:
Snáď iba to, prečo ten film vlastne musel vzniknúť.
A sprosté komentáre niektorých ľudí, ktoré som si stihla prečítať, to však nepatrí k hodnoteniu filmu.
Hodnotenie:
10/10

A niektorým ľuďom, ktorí by mali chuť, respektíve, ktorí to už stihli okomentovať príznačným spôsobom, že Paľa ľudia bohémizujú a načo mu robili film, chcem povedať:
Paľo si to zaslúžil, tak ako by si to zaslúžil každý jeden hokejista, ktorí niečo pre Slovensko urobil. Vďaka nim, totiž niektorí Američania vedia, kde Slovensko leží (ako povedal jeden z Paľových kamarátov, ktorí tam boli, že vďaka hokeju je jeden z jeho najlepších priateľov Slovák) a to, čo oni dokázali len svojou hrou za niekoľko rokov, nedokázala ani naša vláda, ani žiaden spevák, herec, či iná mediálne známa osobnosť. Počas MS sa Slovensko spojí a je aspoň raz za čas jednotné a nie je človeka, ktorého by nezaujímal hokej a to, ako naši hrali. (Samozrejme, až na pravých fanúšikov, ktorí kým vyhrávame, tak vyhrávame "my" a keď prehrávame, tak zrazu prehrávajú "oni.")
To, že nebol Pán Hokejista, môže povedať naozaj len niekto, kto hokej pozerá len v upútavkách televíznych novín. Paľo bol jeden z lídrov tímu a prišiel hrať vždy, keď mohol, dokonca aj vtedy, keď jeho zdravotný stav nebol najlepší. A to, ako sa s hokejom rozlúčil, keď boli MS na Slovensku a aj to, že hrať za Slovensko preňho znamenalo úplne všetko, len dokazuje, ako miloval hokej, ako miloval svoju krajinu a aký bol hrdý, že môže reprezentovať.
A to, že na filme sa chcú len nahrabať... sorry, ale tento film nie je o peniazoch, ani o tom, za koľko idú lístky (ich ceny totiž určujú kiná, nie tvorcovia filmu). Navyše, jeho rodina, jeho priatelia a hlavne jeho žena s tým súhlasili, inak by ani neúčinkovali a súhlasili s tým z jediného prostého dôvodu, ktorý som už písala. Paľo si tento film zaslúžil a tento film si zaslúžilo aj Slovensko a každý, kto si 7. septembra spomenie na to, že tento svet je bez takéhoto úžasného človeka opäť o trochu černejší.
Takže poprosím, tí, ktorí to kritizujete, si nechajte svoje sprosté komentáre pre seba a vy ostatní, ktorí to chcete vidieť, si pozrite film o úžasnom človeku, talentovanom hokejistovi a legende, ktorá odišla príliš skoro.
I love you guys, vaša momentálne veľmi smutná Mary

1 člověk ohodnotil tento článek.